Ta med kurser från Komvux?

Hejsan!

Jag har gått ut El-programmet för 8-9 år sedan. Har ett slutbetyg och allt. Jag har dock också gått diverse småkurser på Komvux genom åren som gått.

Det jag undrar är om jag kan ta med kurserna från Komvux när jag räknar ut mitt medelbetyg för ansökning till universitet. Jag undrar detta pga av att kurserna på Komvux är MVG på alla, så de skulle höja mitt medelbetyg.

Har en till fråga. Som jag sa tidigare gick jag El-programmet. Programmet omfattar 2370 poäng, enligt mina papper. Dock har jag 2470, för jag tog fler matematikkurser än vad som krävdes. Sen har jag också läst att man behöver bara ha godkänt på 90% av kurserna. Betyder det att jag kan plocka bort vissa ämnen som jag har bara G i, för att höja medelbetyget? Räcker det med att jag tar med: 2370 x 90% = 2133 poäng?

Om ja, är det några ämnen som måste vara med?

Tack på förhand,
Sebastian
Sebastian 2009-03-18 02:12

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-03-20
Hej
Om du söker till högskolan så läggs kurserna med från komvux aå att det höjer ditt meritvärde. Du skickar in alla betyg så räknar de fram ditt nya meritvärde
Du kan däremot inte ta bort någon kurs från ditt slutbetyg även om du har fler poäng. Är de med på slutbetyget så räknas de med.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: