fysik m.m.

30 mar 2009
Fråga:
Hej Några frågor.. Jag är bl.a. sugen på att läsa ett kandidatprogram i fysik till hösten i t.ex. stockholm. Jag har läst att man läser samma två första år oavsätt om man läser till astronom, metrolog eller sjukhusfysiker. Jag undrar om du tror att man efter att ha läst två år kan flytta över till t.ex. sjukhusfyskerprogrammet med tanke på platser och så (betyg har jag för att komma in)? är lite osäker på vad jag vill gå.. har även läst någonstanns att det ska kunna gå att kompletera lite efter en kandidatexamen och sedan läsa något år till och få en civilingenjörsexamen. Är detta möjligt och isådana fall vart? Har en ytterligare fråga som gäller civilingenjörer. jag undrar om du vet hur stor betydelse det kan ha vid vilket universitet man läser med tanke på framtida jobb, kvalitet och status? samt vilka inriktningar inom civilingenjör som är mest efterfrågade? supertacksam för svar!

Svar:

01 apr 2009
Hej Om du kan flytta över till sjukhusfysik eller ej kan endast universitetet svara på . Eftersom man läser gemensamt med de som läser fysik så är det nog om det finns ledig plats som avgör om du kan byta över.Om du har de funderingarna kanske det är bättre att söka sjukhusfysik direkt. Vilket lärosäte du väljer har nog inte så stor betydelse när du sedan söker jobb. Det är svårt at säga vilken inriktning som är mest gångbar på arbetsmarknaden eftersom yrket är konjunkturkänsligt. Enligt Högskoleverkets prognos så är arbetsmarknaden för tillfället lite svårare för de som läst indistriell ekonomi och Bio- och kemiteknik.Det ä rnog bättre att gå efter intresse när du ska välja inriktning. Hälsningar Chris, www,syoguiden.com