Läsa natur efter gymnasiet?

Tja, läser just nu ett gymnasie program som inte innehåller naturkunskap, vilket jag vet att det krävs för att bli läkare. Att bli läkare är en ny dröm i mitt liv, inget som jag tidiagre ens funderat på, men har nu det senaste havlåret blivigt väldigt sugen på att utbilda mig till det.

Undrar nu om det finns möjlighet att läsa en separat naturkurs efter gymnasiet, eller om jag måste byta gymnasie program för att få chansen att utbilda mig vidare till läkare?

Undrar även om man behöver extremt höga betyg för att plugga vidare till det, då mina betyg är ganska låga kanske det ändå inte är någon mening med att jag ens försöker?

Tacksam för svar.
MVH
Jens 2009-05-14 02:20

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-05-15
Hej
Just kursen Naturkunskap krävs inte med du behöver läsa fysik, kemi, matte och biologi. Dessa kurser kan du läsa in efter gymansiet på ett s k naturvetenskapligt basår. Det kan man läsa antingen på komvux eller på högskolan. För att få läsa ett basår brukar Ma B eller Ma C krävas.
""För att ha möjlight att komm ain på läkare måste du ha MVG i alla kurser eller ett högt resultat på högskoleprovet. Det du kan göra är att höja betyg på komvux efter gymnasiet och skriva högskoeprovet, inget är omöjligt!""""""
Hälsningar Chris, www,syoguiden.com
Jens 2009-05-17
Om jag har G+/VG i snittbetyg, är det då överhuvudtaget någon mening med att läsa till ämnen i efterhand? Eller är jag chanslös att komma in på läkare linje på högskola?
Malin 2009-05-20
För att komma in på läkarlinjen i sverige krävs vad jag hört att man ska ha 20.0 i betyg och 2.0 på högskoleprovet samt en del tur.
Dock kan man utbilda sig till läkare i andra länder t ex Polen. Jag vet inte exakt om standarden skiljer sig mycket eller så, men jag vet att andra svenskar gjort så. Kolla upp standard och möjligheter att jobba i det land du vill, sen är det bara att köra. Är läkare din dröm så finns det säkert vägar att gå för att nå ditt mål, kämpa på och lycka till! :)

/malin

Skriv kommentar: