Folkhögskola sedan komvux?

Hej,
Jag har gått på folkhögskola där jag fått behörighet samt omdöme för att kunna söka till högskolan. Har inget betyg från gymnasiet då jag aldrig gått det.
""Det jag undrar nu är ifall jag kan läsa samma sak på komvux eller om det är kört då jag har behörighet i och med folkhögskolan, men inga """"betyg"""" så att säga.""
Hoppas du förstår hur jag menar...

/Koira
Koira 2009-05-28 02:21

Kommentarer:

Sussi 2009-05-28
Du har väl omdöme från folkhögskolan? Har du det så söker du på det och hamnar i folkhögskolekvoten. Vill du öka dina chanser så kan du göra högskoleprovet och söka i en till kvot.

""Varför vill du läsa på komvux efter folkhögskolan? Är det någon särskild kurs som behövs för någon högskoleutbildning du är intresserad av eller är det för att få """"betyg""""? Är det för enstaka kurs du behöver för att få särskild behörighet så kan du söka det på komvux och komplettera så att du får rätt behörighet (grundläggande behörighet är inte tillräckligt överallt då det ibland krävs särskilda kurser utöver det, t ex naturkunskap b, matte a etc.)""

""Är det för att du inte har """"betyg"""" så är du kanske lite ute på fel spår. Man får inte betyg på folkhögskolan men det omdöme man får fungerar som betyg gör i den kvot där gymnasister och komvuxstuderande hamnar. Klassas dina färdiga folkhögskolestudier som grundläggande högskolebehörighet så är det ditt omdöme du söker på.""
Ingmar 2009-05-31
Ofta är folkhögskolekvoten väldigt liten när man söker högskola, ibland ingen plats alls. Har man dessutom inte högsta omdöme kan det kännas kört den vägen. Högskoleprovet kanske inte är bra och man har svårt att hävda sig även den vägen. Du kan då läsa på Komvux för att få ett slutbetyg därifrån, 2350 poäng = 3 års heltidsstudier. I och med  att du troligen har det mesta ""i huvudet"" från folkhögskolan så kanske du kan göra prövningar i de flesta kurser, och då kan det gå riktigt snabbt. I praktiken har det dock visat sig inte gått så enkelt som det teoretiskt skulle kunna göra med prövningar.
Sussi 2009-06-02
Du kan ju testa att söka till komvux och plugga till  ett slutbetyg hos dem. Om de inte kan se att du har folkhögskoleomdöme och behörighet genom det så ser de nog dig som en med låg utbildning som får gå före de med fullständig behörighet, för det är så turordningen är där.

Skriv kommentar: