Komvux 2009

Jag gick ut gymnasiet iår med utökat betyg på 2550p, varav 200p var VG, resen MVG. Nu till hösten ska jag läsa till MaD 100p på Komvux och behöver även en kurs till för att höja mitt snitt till 20.0, vilket jag behöver för mina planerade högskolestudier.

Det jag undrar är om det går bra att läsa en 50p kurs och göra om mitt slutbetyg till 2500 p, eller om jag måste läsa en 100p kurs utöver MaD?
Em 2009-07-15 02:25

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-07-20
Hej
Du kan inte göra om ditt slutbetyg till 2500 utan du måste höja alla kurser med VG. Ma D kommer att läggas till.
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com
Em 2009-07-24
Har jag förstått dig rätt att jag INTE kan ersätta mina VG-kurser med andra kurser? Alltså att jag inte kan plocka bort 200p Franska och FyA, för att lägga till MaD och ShB?

Det är närmligen så att de kurser jag har VG i är kurser jag inte har möjlighet att läsa upp.
Louise Eriksson 2009-08-04
Hej!

Jag har en fråga angående IG i Italienska steg 2. Jag vet att man inte kan ersätta en kurs med en annan, t.ex. ersätta Matematik B med Geografi B i slutbetyget och inte heller ta bort ett ämne.

Dock så undrar jag om man kan ersätta en språkkurs med en annan språkkurs? Jag har IG i Italienska steg 2, om jag läser Franska steg 1 kan jag ersätta kursen i mitt slutbetyg? Båda är ju språk och jag har hört att man kan ersätta likvärdiga kurser.
Finns det något man kan göra förutom att läsa upp italienska steg 2, ersätta med likvärdig (språk) eller liknande?

Hoppas du kan hjälpa mig med min fråga,
MVH Louise Eriksson

Skriv kommentar: