Matematik D & Fysik B

Tjenare,

Ansökningen till högskolan i våras gick inte så bra. Nu har jag insett att jag måste läsa matte D och fysik B för att få den behörighet som krävs för att komma in på de utbildningar jag vill hösten 2010. Jag bor i Göteborgstrakten men kan tänka mig att läsa på distans. Flex skulle också kunna vara en möjlighet. Jag såg att Göteborgs komvux inte skulle anta några fler sökande till höstterminen, antar att jag är sent ute....

Någon som har tips på annan skola där jag kan läsa dessa gymnasiekurser?

Distans eller flex, vilket är bäst?

jag hittade en del skolor som låg på andra sidan Sverige, spelar det någon roll om ändå ska läsa distans?

Komvux eller folkhögskola, vilket är bäst?

Någon som har dåliga erfarenheter från att läsa matte D och fysik B på distans?

/Filip
Filip 2009-07-21 02:26

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-07-21
Hej
Du måste läsa i den kommun där du är skriven. Även om inte komvux tar in fler elever har du rätt at göra prövingar. Prövning innebär att du läser kuren på egen hand.
Om du inte har varit i kontakt med komvux så tycker jag att du´ska göra det.De kanske har reservplatser. Just matte och naturvetenskaplig akurser brukar vara prioriterade.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
William 2009-07-27
Hur exakt fungerar en prövning då? Är det bara ett prov? CSn berättigande? Har man kursplan etc?

""Jag har just frågat kunskapsparken och dom sa direkt """"det är försent att söka"""" men jag ska fråga dom imorgon igen, dom hade åtminstone platser till grundmatte. Men jag hade hoppas på att få börja studera t.ex. Filosofi eller andra distanskurser på gymnasienivå...""

Skriv kommentar: