Läsa upp på komvux/folkhögskola?

Hejsan.

1. Jag undrar hur det fungerar om jag läser upp mina betyg på komvux nu innan 2010, hamnar jag inte i den speciella urvalsgruppen då när jag söker till universitetet ht 2010?

2. Sen har jag förstått det som att man kan läsa upp sina betyg på folkhögskola också. Stämmer det och vilken urvalsgrupp hamnar man i då, i så fall?

3. Och sista frågan är: På gymnasiet gick jag ett specialutformat program. Det var det samhällsvetenskaliga Internationella programmet, SMIP, på Rosendalsgymnasiet i Uppsala. Hur kommer det fungera med meritkurser. Jag har hört att om man söker liknande kurser på universitetet som man läste i gymnasiet så kan man få extra meritpoäng för det, som om man läst ekonomikurser på gymnasiet och sen söker ekonomi på univeristetet så är det en fördel.
Jag har tänkt söka liknade kurser som jag läste på gymnasiet som utvecklingsstudier. Men kommer det finnas något meritvärde i det eftersom jag gick ett specialutformat program med specialutformade kurser som U-landskunskap A, B och C?

Jag hoppas du förstår mina frågor och att jag inte krånglar till det för mycket.

Tack på förhand!

Mvh
Charlotta.
Charlotta 2009-08-03 02:28

Skriv kommentar: