HJÄLP KOMVUX

Jag har nyss läst de nya reglera på studera.nu och jag är lite förvirrad. är det kört för dem som går ut efter 2010 med, säg ett IG i matte D, och detta krävs för att han/hon ska söka till en utbildning där det krävs matte D för man får inte läsa på komvux ?? Har jag förstått rätt. Man kan inte komplettera längre, för samlade betygsdokument räknas inte in längre
Seni 2009-08-25 02:30

Kommentarer:

Arash 2009-08-25
jo man kan komplettra men då hamnar du i urvalsgrupp2 som är lite svårare än direktgruppen än komma in på.
Seni 2009-08-25
Mindre fördelaktigt att komplettera och läsa upp
Det kommer att bli viktigare att du får bra betyg från början, vare sig du går i gymnasieskolan eller gymnasial vuxenutbildning.
All komplettering vare sig det handlar om att läsa upp betyg (konkurrenskomplettering) eller att läsa kurser som du behöver för behörighet (behörighetskomplettering) kommer att innebära att du räknas in i en kompletteringsgrupp i urvalet.

Kompletteringsgruppen har betydligt färre platser än den direktgrupp du hamnar i om du inte har kompletterat.

Om du behörighetskompletterar så prövas du bara i kompletteringsgruppen.

Om du har konkurrenskompletterat så prövas du i direktgruppen på ditt meritvärde utan de upplästa betygen och i kompletteringsgruppen på meritvärdet med komplettering

det här läste jag på studera.nu. Jag behöver komplettera mina betyg för att få grundläggaden behörighet (särskild har jag), men för att få det så måste jag läsa på komvux, och då fåt jag ett samlat betygsdokument. Eller? hur funkar det?
Seni 2009-08-25
""jo man kan komplettra men då hamnar du i urvalsgrupp2 som är lite svårare än direktgruppen än komma in på. ""

Men får inte jag samlat betygsdokument från komvux då? Det står ju att de stryks bort.
Arash 2009-08-25
fråga 1
har du slutbetyg?
fråga 2
från komvux eller gymnasiet, eller blandet dem två
Arash 2009-08-25
din fråga om betygsdokument är ja, om du ej har slutnetyg.

Skriv kommentar: