Pröva betyg?

Hej,
Jag tänkte till nästa år söka Systemvetenskap som i år låg på 13.40.
Just nu ligger jag på 13.10 och har 3 ämnen där jag borde fått högre betyg i under gymnasietiden, men jag kom tyvärr inte alltför bra överens med läraren.
""Jag skulle nu vilja ompröva dessa tre ämnen till våren, hamnar jag i en annan urvalsgrupp än den """"vanliga"""" ifall jag bara omprövar betyg också?""
""Läste dessutom lite om """"meritpoäng"""", vad gäller för mig som söker Systemvetenskap? Jag kanske kommer in med 13.10 om jag har meritpoängen?""
Mvh Anders
Anders 2009-09-21 02:34

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-09-23
Hej
Om du läser om kursen för att få ett högre betyg så kommer du att pröva med de upplästa betygen i grupp 2. Om du påbörjade din gymnasieutbilding 2000 eller senare så kan du tilgodoräkna dig poäng för meritkurser.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Anders 2009-09-23
Okej, men jag undrar om ni vet på ett ungefär vad systemvetenskap kommer ligga på nästa år? Det låg på 13.40 i år här på LiU.
Jag har nu räknat ut min poäng och kom fram till att jag låg på ungefär 14.5-15 med meritpoängen.
Borde det räcka? Ska jag gå på Komvux och lägga till kurser så jag kommer upp till 17, ökar det min chans att komma in? Eller ska jag bara satsa på högskoleprovet och hoppas på ett bra resultat där?
Mvh Anders
Sss 2009-09-28
Man kan inte förutse hur poängen kommer se ut i framtiden, det beror på hur många som söker vilket man inte kan veta på förhand... det som återstår är att söka och se hur det går för en, är det inte så många fler som söker nästa år än detta år så kan man tänka sig att betyg som krävs inte höjs så mycket. Då kan runt 14 räcka...

Högskoleprovet är bra att komplettera med... man slåss då om fler platser än bara de som är för betyg...

Skriv kommentar: