Psykolog?

24 sep 2009
Fråga:
Hej! Jag vill bli psykolog. Jag har all grundläggande behörighet förutom MaB som jag behöver läsa till. Dock är mitt snitt från gymnasiet omkring 13-14. Så jag är orolig att jag inte kommer in på psykologprogrammet. Jag är idag 24 år och mitt mål är att bli psykolog - jag ska bli psykolog. HUR gör jag, förutom att komplettera MaB samt göra Högskoleprovet (vilket inte är ngn garanti för att bli antagen) om jag vill bli psykolog? Går det att läsa kurser och få en examen och arbeta som psykolog eller enda vägen till en legitimation och rätten att arbeta som psykolog är via programmen? Tänker att: det är enklare att komma in på kurser i exempelvis Lund, jag bor i Malmö. Tacksam för svar, Vänligen, Anna Åberg

Svar:

25 sep 2009
Enda sättet att läsa till psykolog är genom psykologprogrammet. Om man läser psykologikurser kan man sedan ansöka om att tillgodoräkna det i psykologprogrammet, men det krävs att man är antagen för att kunna göra det... Högskoleprovet ger en andra chans om betygen inte hjälper och man kan göra det så många gånger som helst, 2 tillfällen per år. Annars är det inte så mycket mer som man kan göra... kanske testa att plugga upp betyg på komvux om komvux i din kommun erbjuder plats till personer med gymnasium, man kan också göra prövningar (kanske mycket om man ska höja nästan allt till MVG, men möjligheten finns...)