Komvux/folkhögskola

Vill läsa en KY utbildning och saknar behörighet.

1550 poäng har jag från gymnasiet.
Nu läser jag Svenska b, samhäll a på komvux.
Samt Natur a på folkhögskola.
Har även läst photoshop, juridik samt redovisning på folkhögskola. Saknar efter detta bara ett kärnämne till vilket är religon a.

Pratade med min syo på komvux som ville att jag skulle satsa på ett slutbetyg, men jag vill bli klar så fort som möjligt. Dessutom är jag snart 26 år, och har arbetat i 4 år, vilket gjorde att jag kunde söka på reell kompetens?
Han ville inte gå in på det, men jag blev väldigt nyfiken.

Hur räknas de när man blandar folkhögskola och komvux?
Kan jag inte få ihop min behörighet genom att läsa som jag gör?
Får jag inte räkna de övriga kurserna från folkhögskolan?

Jag tycker detta är en enda röra. Hur kan jag lättast göra för att nå mitt mål?

Helena 2009-10-15 02:38

Kommentarer:

Syo 2009-10-15
Du kan inte blanda FHSK och Komvux hur som helst. Du kan bli behörig på flera sätt:
- Från Komvux kan du få ett slutbetyg, där samtliga kärnämnen ska ingå och poängsumman bli 2350. FHSK-betyg kan inte ingå, men har du läst en kurs där kanske du kan göra prövning på Komvux och därigenom få betygssatt kurs.
- För att kunna konkurrera från FHSK måste du gå minst ett år där och få omdöme.
- Reell kompetens är en annan möjlighet att bli behörig. Det är väldigt svårt att i förväg bedöma om din reella kompetens blir godkänd eller inte. Nu har faktiskt SUHF utfärdat en rekommendation som liknar gamla 25:4-regeln och som förhoppningsvis VHS godtar, men ännu har det talats väldigt tyst om detta så jag vet inte hur accepterat det kommer att bli. SUHF vill att  godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk kurs A och B, engelska kurs A, matematik kurs A och samhällskunskap kurs A samt tre års arbetslivserfarenhet efter 19 års ålder ska ge reell kompetens, läs pdf-filen http://www.suhf.se/web/REK2009-2.aspx

Din syo säger att du ska satsa på slutbetyg. Kanske en anledning till detta är att du ökar dina chanser i URVALET. Vi har hittills bara pratat BEHÖRIGHET, men efter behörighet kommer urval. Med ett slutbetyg har du chans på många fler platser än om du går FHSK. Och har du enbart reell kompetens måste du förlita dig helt på högskoleprovet (kanske även från FHSK, men där finns en viss chans till plats genom omdöme).

Krångligt värre, och det här är bara början. Vänta bara till du kommer till din syo och diskutera ett slutbetyg. Hon kommer då förmodligen att råda dig att minst 2/3 av betygen ska vara tagna på komvux, och så kommer hon att börja prata om meritpoäng, områdesbehörigheter, kvotgrupper och annat spännande som gör det hela så krångligt att detta frågeforum blir nerlusat med funderingar ...

Skriv kommentar: