Höja snitt, alternativ och möjligheter

Hej,
jag har försökt få tag på en syo i min kommun där jag ska kunna prata om mina betyg och möjligtvis ordna en plan för att höja mitt snitt men de verkar vara på semester så jag testar här.

Jag har 18 i snitt och vill komma in på en Arkitektutbildning - dvs att jag behöver ett högre snitt.

Förutom högskoleprovet och arkitektprovet vill jag veta hur/om jag kan plugga upp mitt snitt på distans eller liknande, eller om man kanske kan ordna en intervju och gå den vägen? (kanske bara finns sånt inför läkarprogrammet)

Vet att det sker ändringar nu inför 2010 med meriterande poäng men jag skulle behöva någon som tittar på mina betyg och berättar för mig ifall jag kommer in med det jag har eller vad jag bör plugga upp.
Sen så undrar jag är det möjligt för mig att hinna med allt detta till nästa höst?

MVH
Pe 2009-12-09 02:45

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-12-10
Hej
Det enda alternativet förutom högskoleprov och arkitektprov är att göra prövningar på komvux i de kurser du inte har MVG i. Prövning innebär att man läser in kursen på egen hand och sedan gör ett prov.Komvux brukar ha s k prövningsperioder och ett sista anmälningdatum till dessa perioder. Gå in och kolla på komvux hemsida i den kommun där du bor och se när du kan göra prövningarna.
From hösten 2010 är det också viktigt att tänka på att skaffa sig meritpoäng. Eftersom du kommer att prövas i kompletteringsgruppen(grupp II) så tror jag att det är bra om du höjer dina betyg til 20,0 och skaffar dig 2,5 meritpoäng om du ska söka till arkitekt.
Gå in på SyoGuidens Handbok och läs mer vilka kurser du kan få meritpoäng för under avsnittet Högskola/universitet.
Om du hinner med att höja de betyg du behöver kan du bara svara på. Det kräver mycket arbete att läsa in en kurs på egen hand och dessutom ha pressen på sig att det ska bli MVG.Men kolla så komvux inte har några begränsningar i antal kurser per prövningsperiod.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Pe 2009-12-11
Hej igen, tack för det snabba svaret!

Vet du om det kommer ske några ändringar på högskoleprovet fr o m 2010?

~P

Skriv kommentar: