Läsa kurser under sommaren?

Hej!
Jag hoppade av IB mellan 2an och 3an, och började 3an på den samhällsvetenskapliga linjen. Detta resulterade i att jag får läsa NK B på egen hand under terminen samt Hi A, sedan saknar jag geografi A och samhällskunskap B. De två sistnämnda ämnena sa man att jag kunde komma tillbaka för att göra ett 4år och endast läsa dessa två ämnen...
Detta tycker jag är lite surt och undrar om det finns nån typ av sommarskola i göteborg för att läsa dessa kurser då? Eller är detta nånting som rektorn på skolan bestämmer eller hur funkar det? Vet en kompis som fick läsa upp naturkunskap A + B under ett par veckor under sommaren.
Tacksam för svar!
MVH
Caroline
Caroline 2010-01-03 02:47

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-01-04
Hej
Det är upp till varje skola och bestämma hur man löser det och någon sommarskola för att läsa in gymnasiekurser finns inte.
Jag tycker det är en bra idé att gå ett fjärde år. Alterntivet är att du går ut med ett samlat betygsdokument och läser in de kurser du saknar på komvux. Där brukar man kunna läsa in kurser på en termin. Nackdelen med det är att du kommer att få ett slutbetyg från komvux med kurser från gymnasieskolan. Om du sedan ska söka till högskolan så kommer du att prövas i den s k kompletteringsgruppen.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Stina 2010-01-19
Det brukar finnas konvuxsommarkurser. Sådana har jag läst i Uppsala. Kolla med din lokala syo!

Skriv kommentar: