Möjligheter för 2010 Antagning *långt*

Hej!

Jag var nyligen o prata med en syo på min vuxenutbildning i kommunen och hon sa att det inte var klokt att göra prövningar för att höja betygen då numera - 2010 - så faller man i en annan urvalsgrupp om man på något sätt ändrar, lägger till eller tar bort ämnen i sitt slutbetyg. DVS att man hamnar med de som även pluggar upp IGn osv.

Detta är förstås inte bra men jag undrar om jag kanske borde chansa, jag vill in på arkitekt vilket kräver 20 i snitt och jag har 18. Jag tänker göra högskole och arkitektprovet. Men dessa är ingen garanti, tyvärr.

""Är det så att om man hamnar i den här andra """"sämre"""" urvalsgruppen, så väljs man i andra hand? dvs har """"normala gruppen med orörda betyg"""" förtur över den """"andra"""", eller är de separata. Sen om vi säger att jag nu höjer mitt betyg till 20 genom komplettering, hur stora chanser skulle jag möjligtvis kunna ha då för att komma in? jämfört med att försöka invänta dessa meritpoäng som KANSKE ger mig behörighet?""

Hoppas du kan svara på dessa många frågor!

MVH

PP 2010-01-14 02:49

Kommentarer:

Sss 2010-01-14
direktgruppen (dvs gruppen med bara gymnasisbetyg , inga upptentade betyg) och kompletteringsgruppen (upptentade  betyg) är två separata grupper. Skillnaden är att det finns fler platser i direktgruppen, dvs 1/3 av platserna kommer att tillderlas kompletteringsgruppen och 2/3 kommer att tilldelas direktgruppen.

Tänk också på att from ht 10 kommer man att kunna tillgodoräkna sig meritpoäng, dvs som mest kan man få 22.50 och inte 20.00 som innan.
PP 2010-01-15
Hur kmr dessa meritipoäng egentligen ändra något?
OM vi säger att jag har 19 i snitt och någon annan 20, sen med våra meritpoäng får vi 20 resp 21.. då är ju förhållandet mellan oss detsamma och således oförändrat, hur gynnar meritpoängen mig i detta fall då?

Känns inte riktigt konkret :/

Är det inte dessutom stor chans att man hamnar i topp av kompletteringsgruppen om man pluggar upp betyget till 20? eller kan det var så att det finns såpass många som tentat upp till 20 att man i slutändan lottar ut platser?

mvh
Sussi 2010-01-15
Man kan ju säga att man i kompletteringsgruppen får fler att konkurrera med om färre platser med och att det då kan bli en hårdare kamp om studieplats när man tentar upp betyg i efterhand...

Hur meritpoäng kommer ändra något beror på hur många man samlar på sig och hur andra samlar på det också. Om man t ex själv satsar på max i meritpoäng med flera kurser som ger det och andra personer inte orkar att kämpa för de extra poängen med mer plugg så kan man få en fördel av sina meritpoäng. Men om de som du konkurrerar med också har max meritpoäng och poängen innan det inte skiljer sig så mkt, som ditt exempel, så kanske det inte spelar någon större roll i sammanhanget...
Det kan således vara mer skillnad mot någon utan meritpoäng än mot någon annan med meritpoäng...
Pp 2010-01-16
Jobbiga är bara att jag vill veta mina alternativ, och eftersom det inte tydligen går att räkna ut hur mkt meritpoäng man kmr få om man söker till en specifik utbildning.

Vill veta om jag får större chans om jag tampas med folk i kompletteringsgruppen än om jag stannar i direktgruppen. För om man väl har kompletterat nåt i efterhand så kan mna ju aldrig gå tillbaka till direktgruppen. eller hur?
Ewa 2010-01-18
Om du komletterar i efterhand så hamnar du i kompletteringsgruppen. men du kan fortfarande även prövas i direktgruppen med ditt ursprungliga betyg. Man kan alltså prövas i båda grupperna vid samma ansökan.  Det är bara om du behörighetskompletterar som du enbart prövas i kompletteringsgruppen.

Skriv kommentar: