Komvux på distans?

Hej!

Jag hoppade av gymnasiet då jag kände att jag valt helt fel linje och fick fast jobb i samma veva. Nu några år senare så känner jag att det är dags att läsa in mina betyg så jag tog kontakt med mitt lokala komvux. Det fanns ingen möjlighet att börja på komvux där då för alla kurser hade redan börjat. Då sa jag att jag var väldigt intresserad av att läsa på distans då de kurserna började oftare och det passade mig väldigt bra då jag även hade jobb som jag gärna ville ha kvar.

""Jag fick då till svar att det inte gick då distans kurser inte var någonting för """"sådana som mig"""" som hoppat av gymnasiet för vi var enligt hennes erfarenheter väldigt lada och skulle inte klara av något som en distans kurs så jag skulle vänta till Augusti och söka in då.""

Stämmer det som hon säger? Jag känner mig väldigt illa behandlad och undrar hur jag ska gå vidare.
Frida 2010-02-20 02:55

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-02-21
Hej
Det låter som ett mycket märkligt bemötande du har fått. Du har din fulla rätt att söka till kurser på komvux. Vänd dig till rektorn eller någon annan i ledningen. Du kan också anmäla dig till en prövning vilket innebär att du läser kursen helt på egen hand.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
CN 2010-02-24
Det går oftast inte ens i stockholm att läsa alla kurser på distans som krävs för ett slutbetyg utan det kommer bli en mängd kurser du måste gå i lektionssal ändå.

Jag tror också du kan ha missuppfattat vad som sagts, det är faktiskt så att distanskurser nästan kräver mer av studenterna eftersom de förväntas läsa mycket själva och ha en väldig studiedisciplin.

Åker man på lektioner så får man ett helt annat stöd och jag tycker nog att har man hoppat av gymnasiet tidigare så ska man i första hand sikta på kurser i lektionssal.

Det finns ofta kurser på kvällstid som säkert passar ditt jobb bättre.

Skriv kommentar: