Komplettera sina studier?

06 jul 2010
Fråga:
Hej. Jag funderar på att läsa upp matte c på Komvux eftersom jag aldrig läste det ämnet i skolan. Anledningen är att jag är intresserad av att läsa till fastighetsmäklare. Vad jag förstår så hamnar man i en speciell urvalssgrupp vilket gör det svårare att komma in. Det kan hända att jag väljer ett annat program som inte kräver matte c men jag valde ändå att läsa upp ämnet eftersom det kan vara bra att ha. Kommer jag att få svårare att komma in på alla program även dem som inte kräver matte C? Ifall jag väljer att läsa upp det på Komvux? För i sådana fall känns det som jag kan förstöra hela min studietid och göra det mycket svårare för mig själv. Tacksam för svar!

Svar:

06 jul 2010
Hej, om du söker till program/kurser som inte kräver de ämnen du har läst på komvux så kommer du inte att hamna i den sämre urvalsgruppen (kompletteringsgruppen). Det gör du bara om du söker till kurser/program som kräver ämnen som du inte har på ditt slutbetyg. Så du kan tentera matte C, det kommer inte att påverka dig negativt på nåt sätt.