estetisk verksamhet plus en komvuxkurs

Hej.
Jag ska läsa in Fysik B på komvux. Har ej läst kursen. Läste naturvetenskapliga programmet i gymnasiet och tog studenten vt06. Jag har MVG i alla ämnen utom Estetisk Verksamhet. Jag har även överskottskurser utöver mina 250 gymnsaiepoängsamt 2,5 i meritpoäng. Behöver jag höja betyget i Estetisk Verksamhet eller kan jag ta bort det i och med att jag måste läsa en kurs på komvux för att få behörighet. Då söker jag in i kompletteringskvoten. Vad avgör vem som antas till utbildningen ur kompletteringskvoten? Högst betyg eller minst antal kompletterade ämnen?

Hoppas min fråga inte är för rörig.
Blir väldigt tacksam för svar.
Mvh
G
G 2010-07-10 03:11

Kommentarer:

Sss 2010-07-12
Har du ett slutbetyg så kan du inte ta bort betyg från den och ersätta den med andra.
estetisk verksamhet räknas bara om den höjer ditt snitt.

hur många ämnen du har kompletterade spelar ingen roll, du får inte förtur om du har mindre än andra.
G 2010-07-12
ok tack. krävs det att jag får MVG i fysik B om jag läser in den och vill få 20.0? För betygssiffran utgår väl från att man har läst 2500 poäng, läser jag fysik B får jag 150 p extra? Rörigt men tack för svaret. Det är alltså ändrat nyligen att Estetisk Verksamhet bara räknas med om den höjer mitt snitt?
Sf 2010-07-12
Nej, det har alltid varit så att estetisk verksamhet räknas med bara om det höjer ditt snitt. Tidigare var det så också med Idrotten, men nu räknas betyg i Idrott också med för dem som har gått ut i år (och för de kommande generationer).

vad det gäller FyB, så är jag inte säker om du behöver ha MVG, eller om det räcker bara med ett G. Jag tror ett G räcker men är inte 100% på det. det är bättre att du ringer nån syo på komvux i din kommun och frågar. eller så kan du skicka ett mail till studentfragor@vhs.se. det tar några dagar innan de hinner svara, så du får vänta lite om det är inte nån härifrån som svarar före...
G 2010-07-13
Tack igen, gud vad bra att få svar på sina frågor. jag ska maila dem. har mailat skolverket ett par ggr de senaste åren, där får man aldrig något konkret svar!
tack så mycket!

Skriv kommentar: