Läsa upp betyg och helt nya kurser?

Hej, jag funderar lite på att försöka höja Matematik A + B från VG till MVG. Jag skulle också vilja komplettera mina betyg med Engelska C för meritpoängens skull. Jag funderar nu över lite olika saker:

1. Om jag både läser upp betyg och kompletterar med en helt ny kurs, konkurrerar jag då i både urvalsgrupp B1 OCH B2? Vill nämligen varken komplettera eller läsa upp något betyg om jag helt försvinner från den direkta urvalsgruppen. Det känns givetvis bra att konkurrera i så många grupper som möjligt. B1, B2 och Högskoleprovet. Är det så det funkar?

2. Kan jag tenta av Engelska C utan att någonsin ha gått kursen? Hur är tentan för Engelska C upplagd? Är det muntligt och skriftligt eller bara skriftligt?

3. Hur mycket kostar det att göra nationella provet i Matematik A, Matematik B och Engelska C?

vh Simon
Simon 2010-08-11 03:15

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-08-11
Hej
Du kommer att prövas med din slutbetyg från komvuxi grupp I och med de upplästa+meritkurskompleteringen i grupp II.
Om du dessutom skrivit högskoleprovet konkurrerar du även i denna grupp. Du kan anmäla dig til en prövning i En C. En prövning inebär att du läser kursen på egen hand och sedan gör ett prov. I vissa komuner kostar det 500:- per kurs. Du måste även betala kurslitteraturen själv.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: