Hur räknar man om sina gamla betyg?

Hej! Jag har kommit fram till att jag vill plugga till textilekonom men har inte betyg som räcker. jag har läst ett år ekonomi men har bestämt mig för att försöka läsa upp mina gymnasiebetyg istället för att försöka komma in på den utbildningen. Får jag numera inga meritvärden för att jag har läst liknande kurser innan och om jag hursom helst måste läsa upp mina gymnasiebetyg är det bättre att lägga till kurser som t.ex eng c för att få meritpoäng. Jag undrar också hur man räknar om sina gamla betyg till de nya snitten då de har ändrats markant.Mvh Johanna

Johanna 2010-11-09 13:27

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-11-15

Hej

Under länken hittar du en omräkningstabell som räknar om gamla betyg till nya. Jag vet inte hur gamla betyg du har men du hittar tabeller från olika år under länken.

Som reglerna är utformade idag så kan du inte tillgodoräkna dig meritpoäng om du har fått slutbetyg före 2003. Man håller på att arbeta fram nya regler kring detta så att även de med äldre betyg kan få meritpoäng men det är inte klart ännu.

Ett alternativ är ju att skriva högskoleprovet.

https://www.studera.nu/studera/4069.html

Hälsningar Chris, www.allastudie.se

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-11-16

Hej igen

Vill göra ett tillägg till tidigare svar. From hösten 2011 ska de med slutbetyg mellan 1997-2002 även få tillgodoräkna sig meritpoäng.

Hälsningar Chris, www.allastudier.se

Athraa 2011-03-09

jag heter athraa .jag kommer från irak .jag vill blir barn psykolog.jag vill fråga vad skå jag studera om jag vill blir barn psykolog .

Hisham 2011-06-08

Hej Athraa !

Att komma i in ett program, måste man bli behörigt. dvs. att man måste man fylla krav på vad som kuren krävs och inom vilket behörighetsområdet ligger det.

Har du något utbildning från ditt land ? Du kan få bedömning från VHS, vissa bedömning kan förkorta tid för dig.

Enklaste att få kontakt med din studievägledare i din vuxenutbildningskolan i din kommun.

Du kan ta reda på behörighetsområdet på www.studera.nu

mvh

Hisham 2011-06-08
jag heter athraa .jag kommer från irak .jag vill blir barn psykolog.jag vill fråga vad skå jag studera om jag vill blir barn psykolog .

Hej Athraa ! Att komma in i ett program, måste man bli behörigt. dvs. att man måste  fylla kraven på vad som kuren krävs och inom vilket behörighetsområdet ligger det. Har du något utbildning från ditt land ? Du kan få bedömning från VHS, vissa bedömning kan förkorta tid för dig. Enklaste att få kontakt med din studievägledare i din vuxenutbildningskolan i din kommun. Du kan också ta reda på behörighetsområdet på www.studera.nu mvh

Skriv kommentar:

Taggar: betyg och bedömning