komvux slutbetyg

22 dec 2010
Fråga:
Hej ! Jag undrar i vilken grupp kommer jag att hamna i om jag fått ut ett slutbetyg från komvux med 1650p lästa på komvux och 700p lästa i gymnasiet sammanlagt 2350p som ger mig 16.8 i snitt. Och med de meritkurser som jag läst blir 16.8 pluss 2.5 i Alltså 19.3 i snitt ??....Blir det Grupp 1 eller Grupp 2... Jag kommer inte ha alla meritkurserna i slutbetyget för jag har bättre betyg i andra kurser , kan man ha de vid sidan om och inte med slutbetyget Påverkar det om man kommer hamnar i grupp1 eller 2?? om man  har en kurs från gymnasiet som råkar vara ett kärnämne Och tiden har gått ut , åtta år gammal Hur gör man om man inte hunnit fått ut et slubetyg från komvux än?

Svar:

22 dec 2010
Hej Om du läst minst 2/3 av kurserna på komvux så ska du prövas i grupp I. När jag räknar fram det så har du läst mer än 2/3 på komvux. Om meritpoängen räknas med eller ej i grupp I beror på när de är daterade. Är de satta efter det datumet för slutbetyg prövas de endast i grupp II annars räknas de med i gruppI. Undantag från 8-årsregeln kan beviljas av rektorn för komvux. Det skiljer sig mellan olika komvux hur man hanterar 8-årsregeln så ta kontakt med komvux så fort du kan. Hälsningar Chris, www.allastudier.se