Är det möjligt?

18 jan 2011
Fråga:
Hej! Jag gick ungefär ett halvår i gymnasiet innan jag bestämde mig för att hoppa av då jag inte mådde så bra. Nu vill jag inte börja i en ny klass, och har ingen motivation att gå till skolan varje dag heller. Funderar istället på att jobba de här åren. Men min högsta dröm har alltid varit att bli polis och jag vill absolut inte sumpa den chansen. Jag undrar nu då, om jag kan läsa in de ämnena som behövs till polishögskolan på komvux när jah fyllt 20? Alltså svenska b, engelska a, samhäll och religion om jag inte minns fel. Om jag nu läser de på komvux, är det en hel gymnasieutbildning? Måste man inte ha läst de andra ämnena man måste på gymnasiet som t.ex idrott och bild och det? Förstår inte riktigt.. jäääättte tacksam för svar då jag måste bestämma mig nu om jag ska ge upp gymnasiet eller tvingas gå dit trots att jag mår dåligt.

Svar:

20 jan 2011
Hej Om ska söka till polishögskolan så måste du läsa så att du får ett slutbetyg.Det räcker inte att du läser enstaka kurser. At läsa till ett slutbetyg på komvux tar ungefär lika lång tid som att läsa det på gymnsiet. Man kan korta ner tiden något, kanske till 2-2,5 beroende på hur många kurser man orkar läsa under en termin. Det du måste läsa är kärnämneskurser som bl a är matte, svenska, engelska, samhällskunskap mm. Övriga kurser väljer du själv. Idott och bild ingår inte i ett komvuxbety gså dessa kurser behöver du inte läsa. Du kan också läsa in en gymansieutbildning på en folkhögskola. Det kan du göra from det år du fyller 18 år. Hälsningar Chris,www.allastudier.se