prövning

03 apr 2011
Fråga:
Hej ,   jag läser NV-NV tredje året på gymn. Ska alltså ta studenten nu i vår. Jag är intresserad av läkarlinjen, men vet att det är svårt att komma in, speciellt då jag inte har värsta bra betygen. Men har gjort HP provet och tänker göra det till höst också. Meen jag vill öka chanserna så mkt som möjligt. tänkte ta PIL på KI till hösten , men då undrar jag om de kollar på poängen från Hp provet? dessutom vill jag höja mina betyg. Jag har inga IG men har G och VGn . Vill göra prövning på komvux, men undrar om man kan göra det direkt efter gymnasiet, alltså då jag är 19? och kan man göra det under sommarlovet?   tack! 

Svar:

09 apr 2011
Hej Första uttaget till PIL görs på högskoleprovet. Men det krävs inte lika poäng för att komma med som det gör i urvalsgruppen för HÖP. Prövningar på komvux/vuxenutbildningen för att höja betyg kan du först göra efter gymnasiet. Det finns nog inga komvux som har prövningar under sommaren utan det görs när höstterminen startar. Men du kan höra av dig till komvux för att höra vilken kurslitteratur som använda och på så sätt påbörja inläsningen. Hälsningar Chris Wigh