komvuxbetyg

05 apr 2011
Fråga:
Hej! Jag har pluggat upp betyg på komvux ett par terminer nu, samt lagt till kurser, t.ex. matte B förra terminen för att bli behörig till utbildningen jag har tänkt söka. Jag har dock redan ett slutbetyg från gymnasiet så komvux ska liksom inte "sätta ihop" ett sådant åt mig. Jag vet att man själv måste skicka in sina komvuxbetyg och jag vet att sista dag för att ha skickat in pågående kompletteringar är i juni. Min fråga är: Kan jag skicka in alla betyg från komvux som jag vill att VHS ska ha senast det datumet? Eller måste jag skicka in betygen i de kurser jag redan slutfört tidigare? I så fall senast vilket datum? Jag kan inte hitta någon information om detta på internet och studievägledarna där jag bor verkar vara upptagna eller borta hela dagarna, så jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp!

Svar:

09 apr 2011
Hej Om du får alla betyg på ett samlat betygsdokument när du är färdig med alla kurser så kan du skicka in det senast 21 juni. VHS räknar endast med kurser som krävs för behörighet och som höjer meritvärdet. Om du har betyg som redan är satta och där du redan fått ett betygsdokument så ska de skickas in senast 15 april. Hälsningar Chris Wigh