Hoppa av gymnasiet

08 apr 2011
Fråga:
Går sista året på gymnasiet. På grund av sjukdom så kommer jag få ett antal IG. Rektorn på skolan säger att det bästa för mig att hoppa av nu innan examen för på detta sätt kunna få mer fritt läsa de ämnen som jag är intresserad av. Stämmer detta? Vad är studiebidraget när man läser heltid på Komvux?

Svar:

23 apr 2011
Hej Om du får ett slutbetyg med många IG och sedan ska läsa upp betyget på komvux så måste du läsa om kurserna du fått IG i. Om du däremot får ett samlat betygsdokument(som du får om du hoppar av) så kan själv välja vilka kurser du ska läsa på komvux och som ska ingå i ditt slutbetyg förutom kärnämnen som måste ingå. Nackdelen med att ha ett blandbetyg är att du ev hamnar i den s k kompletteringsgruppen om du ska söka till högskolan beroende på hur många kurser du har från gymnasiet respektive komvux i ditt slutbetyg. Men det behöver inte betyda att det försämrar dina chanser eftersom det på många utbildningar är lägre antagningspoäng i den gruppen. Prata gärna med din studievägledare om konsekvenserna. Om du är under 20 år är studiebidraget 1050, annars cirka 2700. Hälsningar Chris Wigh