Hoppa av gymnasiet

Går sista året på gymnasiet. På grund av sjukdom så kommer jag få ett antal IG. Rektorn på skolan säger att det bästa för mig att hoppa av nu innan examen för på detta sätt kunna få mer fritt läsa de ämnen som jag är intresserad av. Stämmer detta?

Vad är studiebidraget när man läser heltid på Komvux?

Jonas 2011-04-08 22:23

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-04-23

Hej

Om du får ett slutbetyg med många IG och sedan ska läsa upp betyget på komvux så måste du läsa om kurserna du fått IG i. Om du däremot får ett samlat betygsdokument(som du får om du hoppar av) så kan själv välja vilka kurser du ska läsa på komvux och som ska ingå i ditt slutbetyg förutom kärnämnen som måste ingå. Nackdelen med att ha ett blandbetyg är att du ev hamnar i den s k kompletteringsgruppen om du ska söka till högskolan beroende på hur många kurser du har från gymnasiet respektive komvux i ditt slutbetyg. Men det behöver inte betyda att det försämrar dina chanser eftersom det på många utbildningar är lägre antagningspoäng i den gruppen.

Prata gärna med din studievägledare om konsekvenserna.

Om du är under 20 år är studiebidraget 1050, annars cirka 2700.

Hälsningar Chris Wigh

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-04-23

Hej

Om du får ett slutbetyg med många IG och sedan ska läsa upp betyget på komvux så måste du läsa om kurserna du fått IG i. Om du däremot får ett samlat betygsdokument(som du får om du hoppar av) så kan själv välja vilka kurser du ska läsa på komvux och som ska ingå i ditt slutbetyg förutom kärnämnen som måste ingå. Nackdelen med att ha ett blandbetyg är att du ev hamnar i den s k kompletteringsgruppen om du ska söka till högskolan beroende på hur många kurser du har från gymnasiet respektive komvux i ditt slutbetyg. Men det behöver inte betyda att det försämrar dina chanser eftersom det på många utbildningar är lägre antagningspoäng i den gruppen.

Prata gärna med din studievägledare om konsekvenserna.

Om du är under 20 år är studiebidraget 1050, annars cirka 2700.

Hälsningar Chris Wigh

Susanne 2011-11-13

Hej.

Undrar over mitt kommande slutbetyg fran komvux. Jag har inget slutbetyg fran gymnasiet och bestamde mig for nagra ar sedan att studera pa komvux. Efter ha last i ungefar 3 terminer flyttade jag till USA och kunde inte fortsatta mitt mal mot slutbetyg fran komvux. Jag visste inte riktigt vad jag vill lasa till efter jag var klar med min gymnasiala utbildning och lasta massa kurser, som jag inser nu inte behover. Nu ar jag pa vag hem till Sverige igen och vill forstsatta pa komvux. Min fraga ar, jag forstar att man behover 2350 poang for att soka om sitt slutbetyg, vad hander om man laser 2500 poang? Ar man tillaten det? Ocksa, kan man valja sjalv vilka av ens lasta kurser som ska inga i slutbetyget?

Tusen tack pa forhand

Susanne.

Moster till ung grabb 2012-01-27

När nu mitt syskonbarn hoppade av gymnasiet efter 1½ år med IG-nivå i matte, svenska, samhällskunskap m fl ämnen. Kan han sedan efter 20 års ålder plugga på komvux? Måste han då läsa samma ämnen som han fick IG i eller kan han välja spår? Får han ta studielån då?

Skriv kommentar:

Taggar: gymnasium