Försent?

Enda sedan för tv månader sedan vill jag bli läkare. Jag har klarat första året på gymnasiet, men med tyvärr 6 av 9 VG. Först ville jag göra prövning i de kurserna, men nu verkar det inte alls vara någon bra idé med tanke på de nya reglerna gällande kvotgrupper. Men om jag satsar på att höja upp mina betyg på komvux efter gymnasiet, kommer det då att vara svårt för mig att komma in på läkarlinjen? Vet du hur många platser procentuellt kompletteringsgruppen har? Kommer man att lotta platserna i kompletteringsgruppen så som man har gjort tidigare? Finns det andra alternativ för mig?   

Sora 2011-07-16 11:18

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-07-26

Hej

I kompletteringsgruppen har det krävts 22,5 för att komma in och där det högskoleprovet som är skiljekriterium vid lika poäng. Så för att ha möjlighet att komma in bör du läsa upp dina betyg, se till att ha max meritpoäng och skriva högskoleprovet.

Ett alternativ är att söka utbildning utomlands. Inom Norden är det inte lättare att komma in men du kan t ex söka dig till Storbritannien där man som EU-medborgare har relativt låga avgifter. Dit söker man på betyg men de väger även in andra meriter såsom personligt brev, referenser och kunskapsprov. Många svenskar söker även engelskspråkiga läkarutbildningar i bla Polen, Ungern, Lettland etc.

Gå in på AllaStudiers.se sida för läkarutbildning utomlands så hittar du mer information och länkar.

Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: medicin och vård