Behörighet

Hej

Jag är lagom förvirrad kring det här med behörighet. Min målsättning är att komma in på veterinärhögskolan men jag behöver hjälp att komma dit. Jag har genomfört en 3-årig naturbruksutbildning på gymnasiet samt ett naturvetenskapligt basår på universitetet.

Till mina frågor:

• Om jag läser en kurs på komvux som jag redan läst på gymnasiet och får bättre betyg i den, kan jag tillgodoräkna mig det i mitt jämförelsetal då så att det höjs?
  • Om jag läser en kurs på komvux som jag inte läst på gymnasiet men på universitetet, kan jag tillgodoräkna mig den i mitt jämförelsetal?
  • Om jag läser en kurs på komvux som jag inte läst över huvud taget men som är meriterande, kan jag tillgodoräkna mig den i mitt jämförelsetal?
  • Är jag berättigad studiemedel om jag studerar på komvux?
  • Läste någonting om 2350 poäng för att få ett slutbetyg från komvux men förstår inte riktigt vad det innebär. Jag har ju 2500 poäng från gymnasiet, räcker dem för att få ut ett slutbetyg?
  • Hur fungerar det med prövning? Är det någonting jag måste göra för att höja mina gymnasiebetyg?
  • Kan jag göra prövning på en kurs jag läste på universitetet och "byta ut" kurser från gymnasiet som motsvarar samma poäng? Ex Fysik B
  • Måste jag göra prövning på Fysik A för att kunna göra och tillgodoräkna mig en prövning på Fysik B?

Tack på förhand

Monica

Monica 2011-07-16 15:05

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-07-26

ej

• Om du höjer ett betyg i en kurs som du redan läst så byts betyget till det bättre.

• Universitetskurser kan inte ersätta gymnasiekurser

• Om du har gått ut gymnasiet efter 2010 så kan du inte räkna med tilläggskurser ifall de inte krävs för behörighet

• Om du läser på komvux(ej prövning) så kan det berättiga till studiemedel. Ska du höja betyg från G eller högre så är det prövning som gäller och det berättigar inte till studiemedel. Prövning innebär att man läser in kurser på egen hand.