komvux

02 sep 2011
Fråga:
Hej, Jag är nu helt vilse i de nya reglerna, Är det en fördel att höja sina betyg på komvux eller inte?   Jag vill komma in på läkarutbildningen, men eftersom jag inte har tillräckligt bra betyg så satsar jag på högskoleprovet. Men det är aldrig garanterat att jag lyckas med det heller, så borde jag börja tenta upp mina betyg för säkerhets skull? ligger just nu på 16.0 i snitt. så det är ändå ganska många ämnen att tenta upp.. vad ska jag göra? 

Svar:

06 sep 2011
Hej När det gäller läkarutbildningenn så har det varit maxbetyg somkrävs för att komma in i kompletteringsgruppen. Det har under några terminer inte krävts maxbetyg för att komma in i dirketgruppen men poängen har legat på över 22(inkl meritpoäng). Du kan ju kolla på de skolor som har alternativt urval som Karolinska och Umeå. Men man måste ha ett bra resultat på högskoleprovet för att komma vidare till intervju. Ett alternativ är att söka utomlands t ex till de många engelskspråkiga utbildningar som finns i Östeuropa. Du hittar mer information om dessa på allastudie.se Hälsningar Chris, www.allastudier.se