Vill läsa på universitetet

23 jan 2012
Fråga:
Hej! Jag har försökt få hjälp på olika ställen men ingen kan svara ordentligt, så nu hoppas jag på svar här. Jag har samlade betygsdokument från gymnasiet, sedan läste jag några kurser på komvux och har samlat betygsdokument därifrån. Nu vill jag komplettera med resterande poäng så att jag är behörig till universitetet. Hur många poäng måste jag ha totalt? Kan jag räkna med estetisk verksamhet eller ska den kursen räknas bort? Gäller mina samlade betygsdokument som är över 8 år?? Gäller Samlade betygsdokument eller måste jag ha slutbetyg från både gymnasite och komvux när jag söker till universitetet? Ska jag ringa skolorna och be dem skicka slutbetyget?? Känner mig lite förvirrad över dessa olika dokument. Tack på förhand!! Mvh Anna

Svar:

30 jan 2012
Hej Du måste ha ett slutbetyg för att kunna söka vidare till högre studier.Du kan lägga ihop dina betyg och du måste komma upp till 2350 poäng. Estetisk verksamhet och Idrott och Hälsa får inte var med i ett slutebetyg. Betyg som är äldre än 8 år får inte enligt komvuxförordningen tas med i ett slutbetyg me dundantag kan göras med beslut av rektor. Ta kontakt med komvux så fort som möjligt. Hälsningar Chris, www.allastudier.se