Betyg fron komvux

Hej!

Jag har last mina betyg po komvux, och jag undrar hur lage nuvarande betygsystem galler? Horde att 2010 kommer vi som har studerat po komvux till en egen grupp nar man soker till hogskola? Vad aer det som egentligen galler?

Mvh

David
David Wellborg 2007-05-31 00:25

Kommentarer:

Chris Studie & yrkesvägledare 2007-05-31
Hej
Man ska dela urvalsgruppen för betyg i två grupper, direktgruppen och kompletteringsgruppen. Om du har läst i hela eller minst två tredjedelar av din gymnasieutbildning på komvux så hamnar du i direktgruppen där även de som endast har betyg från gymnasiet hamnar. Om du däremot kompletterar med något efter du har avlutat komvux(gäller även de som gör det efter gymnasieskolan) så prövas man i både direktgruppen och kompletteringsgruppen men i direktgruppen är det endast ditt slutbetyg som räknas.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
David 2007-05-31
Hej.

""Om jag har fattat detta ratt so borjar detta galla 2010?( """"Man ska dela"""" )""
Jag gick ut med 16,3 i snitt och har nu last upp nogra kurser so jag har 18,3. Om jag nu soker po detta innan 2010, kommer jag hamna i direktgruppen och kompletteringsgruppen? Jag hade for mig att jag endast skulle raknas till direktgruppen innan 2010?

Mvh

David
Chris Studie & yrkesvägledare 2007-05-31
Hej
Delning av grupperna gäller först efter 2010 så om du söker innan så hamnar alla i samma grupp(alltså ingen delning) oavsett om man har läst upp eller ej. Har man läst upp sina betyg eller kompletterat så bör man söka före 2010.
S 2007-05-31
Vet någon om detta kommer att gälla även för dem som gjort prövning och höjt sig genom det?
Chris Studie & yrkesvägledare 2007-06-01
Hej
Efter 2010 så hamnar man i kompletteringsgruppen om man har gjort en prövning. Det kommer inte att spela någon roll hur man har läst in kursen. Men om du söker före 2010 och gjort prövningar så är det ingen skillnad mot att ha läst dem på lektion. Man delar som sagt inte in betygsurvalet i grupper före 2010.

Skriv kommentar: