komvux slutbetyg??

23 mar 2012
Fråga:
Hej ! Jag funderar på att ta ut ett slutbetyg från komvux Ht-12. Hur blir det med Meritkurserna (områdesb. 13): Omvårdnad, etik och livsfrågor, MaE , Eng B och C Räknas dess inte mer efter 1 juli?? Och vad ska slutbetyget innehålla förutom kärnämnena? Måste det särskilda behörigheten vara med eller kan man byta ut det mot andra kurser med högre betyg?? Vilken grupp kommer jag hamna i i så fall?? Jag behöver verkligen hjälp Sara

Svar:

26 mar 2012
  Hej Om du tar ut ett slutbetyg mellan 2010-2013 så får du räkna områdeskurser sommeritpoäng. Du får alltså meritpoäng för vårdkurserna om du söker en utbildning som ger meritpoäng för desssa kurser. Efter 2013 tas möjligheten att få meritpoäng för områdeskurser bort men man får fortsättningsvis för språk, engelska och matte. Slutbetyget ska innehålla kärnämnekurser men utöver det bestämmer dusjälv vilka kurser du vill ta med. De kan lägga behörighetsgivande kurser på ett samlat betygsdokument men de räknas me ifall de krävs för behörigheten. Om kursern som du lägger på ett samlat betygsdokument är daterade med samma datum som för slut betyget så prövas du i grupp 1. Hälsningar Chris