Bli aktiemäklare med noll ekonomibakgrund

Hej!

Jag är väldigt intresserad av att bli Aktiemäklare.

Har läst att man behöver en ekonomutbildning för att vara det, det vill säga ha en kandidatexamen från ekonomprogrammet (180p) på högskola. Men jag har ett problem, jag har antagligen för dåliga betyg från gymnasiet, och ingen som helst ekonomibakgrund från gymnasiet då jag gick media. Behöver ha gjort Matematik C från gymnasiet för att ens kunna ha behörighet för att få söka till ekonomprogrammet på högskola. Till min fråga då, är det någon som har några tips hur jag ska gå till väga? Behöver som sagt minst plugga Ma C från gymnasiet (på komvux?), och sedan göra högskoleprovet, försöka komma in på en högskola på Ekonomprogrammet. Sen går jag där i 3 år, för att sedan leta jobb som aktiemäklare. Har jag förstått det hela rätt?

MVH Max.

Max 2012-03-30 17:03

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-04-02

Hej

Ett alternativ är att läsa kurser till en kandidat- eller masterexamen i ekonomi. Det är också ofta lägre poäng för att komma in på kandidatproran inom ekonomi än vad det är att komma in på t ex civilekonom.
Till de allra flest progam och kurser inom ekonomi krävs Ma C.

Hälsningar Chris

Maria 2014-01-14

Hej! Jag håller på att avsluta en kandidat i offentlig organisationer och ledning på malmö högakola. Sista tiden har jag blivit väldigt intresserad av att bli aktiemäklare istället. Har varken matte B eller matte C. Vad kan jag göra? Hälsningara Maria

Skriv kommentar:

Taggar: aktiemäklare, ekonom, komvux