Svenska

11 maj 2012
Fråga:
Hej! Jag vill vet vilken kurs du har för person som är nybörjare i Svenska eller för manniskör som prata bara engelska, jag til exempel. Jag är en 23 gammal man Britisk man som bor i UK och vill vet om jag kan få finansiering till studera, jag har jobbade för ett år i UK också en liten mängd månader i Sverige. Jag behöver två år arbeta tror jag till få finansiering? Mina dröm är att studera i Uppsala Universitet men jag har ingen meriter att gör det, så jag söker en väg till gör det. Det bli bra om jag kan gör det med komvux. Hoppas du kan svar med mer information och forlåt för min dålig svenska. med vänligt halsningar - Ewan  

Svar:

14 maj 2012
Hej Du kan söka till utbildning med ditt gymnasiebetyg från UK men då måste du betala avgift och finansiera dina studier med medel från UK. Ska du bosätta dig i Sverige så ska du ta kontakt med komvux för att läsa svenska.Man kan också gör ett s k TISUS-test. Det är ett test att du kan tillräckligt med svenska för klara svenska högskolestuider. Du måste bo i Sverige i 2 år för att kunna ta studielån eller ha permanent uppehållstillstånd. Hälsningar