UCAS hjälp...

Hejsan,

Jag gick just ut gymnasiet och har tänkt att göra en del prövningar på komvux. Har därefter tänkt att söka till några universitet via ucas inför nästa år.

Kommer då universiteten som jag ska söka till via ucas att veta att jag gjort prövningar i en del ämnen? Hur vet dom huvutaget vilka betyg man har då man själv skriver in dem? Accepterar dem att man gör prövningar i ämnen? (Jag vet att det kan vara upp till var och en av universiteten och att jag bör fråga...men rent generelt?)

Jag hade tänk att skriva in dom och sedan hoppas på att dem inte frågar något om det, dålig idee?
UK 2007-07-06 00:29

Kommentarer:

Metrak 2007-07-07
På british council.se kan du läsa exakt hur du ska fylla i dina betyg, genom att klick på apply to univ.?(ellr likn). Du kan även ringa till deras kontor i Shlm och fråga.

Du ska absolut inte ljuga, eftersom univ. kan be dig att visa upp dina betyg vid terminstatern, är det då felaktigt kanske du mister din plats. Du ska iaf skriva in dina gymnasiebetyg o.a.s. om du prövar upp dem.

På skolverkets hemsida kan du få en översättningsmall till dina ämnen. Betyget (VG, MVG, 5,4 etc.) ska inte översättas.

Jag har hört att univ. är kritiska mot komvuxbetyg, vet inte riktigt hur det är med prövningar.

Lycka till
UK 2007-07-08
Okej, det var bra att veta.

Jag menar inte att jag ska ljuga, utan när jag väll gjort en prövning så antar jag att jag har ett visst betyg i ett ämne. Om jag skriver in mitt upphöjda betyg så ljuger jag ju inte om mina betyg? Kan jag missta min plats genom att inte uppge att det är ett upphöjt betyg?

Okej, får hoppas att dem accepterar det bättre än komvuxbetyg. Men om jag går till komvux och gör en prövning blir det väll ändå ett komvux betyg jag får iof...?

Tack för hjälpen!

Skriv kommentar: