vidimering av betyg

08 mar 2013
Fråga:
Hej, nu är det så att jag tidigare har studerat på komvux och mitt betyg ifrån dess är registrerat tillsammans med mitt gymnasiebetyg på antagningen.se Nu när jag ett par år senare vill läsa ett par till kurser på komvux så har dom inte längre mitt betyg i sitt register så dom ber mig skicka in mitt betyg ännu en gång. Här uppstår då problemet. Jag har flyttat långt bort så det blir rätt jobbigt om jag måste ta resan tillbaka till där jag studerade för att få vidimerade kopior. Dessutom så kommer ju då inte de kurser som jag läste på komvux då vara med. Jag är dock fortfarande skriven i den kommun där jag ursprungligen studerade, så nu när jag vill läsa distans så undrar jag om jag kan gå exempelvis till komvux här där jag bor nu och be dom vidimera mitt betyg genom att visa dom mina betyg på ansökningen.se och sedan skicka detta tillbaka till det andra komvuxet?

Svar:

06 apr 2013
Hej Ring till det komvux där du studerade så kan de skicka ditt betyg. Därefter tar du en kopia för vidimering Vidimera ett betyg kan du be någon i din omgivning göra t ex familj eller en vän. Det räcker med en uderskrift och telefonnummer. Hälsningar Chris