Komplettera gymnasium betyg

26 apr 2013
Fråga:
Hej, det är så att jag har ett slutbetyg från min gymnasieskola där jag läste elprogrammet , datorteknik.  Och då jag har flertal ig;n som jag skulle vilja läsa upp nu till hösten så att jag vid senare tillfälle även kan läsa vidare på högre nivå så har jag några frågor. Eftersom jag inte har tilräckligt med poäng för att mitt slutbetyg ska vara komplett (2500) poäng, så undrar jag om det är möjligt att byta ut ämnen. Eftersom jag läste el med inriktning så har jag flertal ämnen som är svåra att hitta komvux kurser som är likadana t.ex Styrteknik A, programmering a,b,c med mera Så min fråga är i stort sett om man kan byta ut "styrteknik A" mot en annan kurs som samhälle. Eftersom jag inte kan hitta något sätt att läsa upp demma kurserna så ser jag inte hur jag ska kunna få ett komplett gymnasiumbetyg när kurserna jag behöver ej finns att söka genom komvux Tack för eventuell hjälp / Marcus 

Svar:

30 apr 2013
Hej Du kan byta ut ämnen så att du uppnår grundläggande behörighet(minst 2250 poäng) eller 2500 poäng Om du byter ut kurser mot annan så höjer den inte ditt meritvärde. Om du då har många IG så kanske det är bra att dessutom skriva högskoleprovet. Hälsningar Chris