Plugga till lärare

26 jun 2013
Fråga:
Hej! För några månader sedan pratade jag med en Lisbeth som jobbar på komvux i Karlshamn. Då skulle jag plugga upp lite ämnen för att plugga till sjuksköterska, men sen fick jag ett jobb och började där istället. Jag jobbar kvar på det jobbet, men har nu känt att jag vill börja plugga trots allt, men inte till sjuksköterska denna gång. Utan istället till lärare. Jag gick handels och- administrationsprogrammet på gymnasiet och skulle vilja veta vad jag behöver läsa på komvux innan jag börjar. Jag har inte läst MaB t.ex. Skulle även vilja ha hjälp med hur jag går till väga när jag söker. Tänkte gå i Kristianstad. När är sista anmälningsdagen? Lisbeth sa att det var 18 oktober. Stämmer detta? Mvh, Sandra Wastring

Svar:

28 jun 2013
Hej Jag föreslår att du vänder dig till studievägledaren i Kristianstad. Om du tar med ditt betyg kan de hjälpa dig med vilka kurser du behöver läsa in. Vilka kurser du behöver beror på vilken lärarutbildning du vill söka till. Det är olika krav beroende på om du vill undervisa de lägre åldrarna eller vill bli ämneslärare. Hälsningar Chris