Omvandla kurser/betyg

Hej!

Jag tog studenten 2012 med ett slutbetyg som ej räcker för högskolestudier. Nu till hösten tänkte jag plugga upp mina betyg på komvux o vad jag vet så kan man plugga upp sina betyg i det gamla systemet fram till 2014/2015; menas det med att jag kan läsa ex. engelska C och få betyg i betygsskalan (IG) G-MVG? Eller blir det så att jag söker till engelska 3, som motsvarar engelska C, och får betyg A-E (F) som sedan omvandlas till det gamla systemet? 

J, men efter den nya skolreformen förstår jag inte riktigt hur omvandling av betyg fungerar. ag måste plugga upp minst 200 poäng för att få högskolebehörighet.Jag har t.ex. IG i matte D, som i dagens kurssystem motsvarar matte 4. Om jag skickar in en ansökan 

T 2013-07-24 23:08

Kommentarer:

T 2013-07-25

bryr er inte om sista stycket!

Chris Wigh 2013-07-27

Hej

Du har rätt att pröva i gamla kurser fram till 2016 men det är inte säkert att komvux vill göra en prövning i det gamla systemet. Ska du höja Eng C i det nya systemet är det Engelska 7. Det nya betyget(A-F) omvandlas inte till det gamla systemet utan det nya betyget läggs till. Om du t e x får A så är det samma som  20,0.

Skriv kommentar:

Taggar: betyg