läsa upp gymnasiebetyg

18 mar 2014
Fråga:
Hej jag går ut gymnasiet/Natur nästa år och undrar lite över möjligheten att läsa upp ämnen. Vad jag förstår finns det nu bara möjlighet att göra prövning i ett ämne för att höja betyget, och man läser in det helt själv. Jag undrar då 1 finns det ändå skolor/utbildningar som hjälper med detta eller finns det bara info om studiematerial o dyl? 2 när det gäller att söka till högskola efteråt är mina chanser sämre än om jag söker med gymnasiebetyg?Kan det vara så att det inte är värt att läsa upp betygen efteråt eftersom den grupp sökande man hör till då är så pass liten och med högre betyg = alltså svårare att komma inpå? 3 kan man göra prövning när som helst? 4 kan man läsa in kursen t ex utomlands och sedan göra prövningen i Sverige? 5 kan man söka i fler olika antagningsgrupper samtidigt T ex med gymnasiebetyg plus med betyg som lästs upp med prövning?Hur ser betyget ut? 6 Kan högskoleprovet läggas till prövningsresultaten? 7 Kan det vara smartare att sluta gymnasiet innan studenten för att kunna läsa upp betygen på komvux o likn och ta studenten där??? 8 Är det via komvux man gör prövning? Tack för hjälpen

Svar:

18 mar 2014
Hej 1. Du tar kontakt med vuxenutbildningen för anmälan och du får information om vad du ska göra och vilka böcker du ska ha. 2. Om du kompletterar så prövas du med de nya betygen tillsammans med alla som kompletterat.Om det är lönt är svårt att svara på. 3. De större kommunerna har ofta särskilda prövningsperioder. 4. Du kan läsa in kursen var du vill men själv provet måste du göra i Sverige. Det kan även ingå nationella prov 5. Du prövas i gruppen Blex med ditt ursprungliga betyg och med upplästa betyg i Grupp II 6. Högskoleprovet är en egen urvalsgrupp och läggs alltså inte till någon betygsgrupp 7. Det är bättre attt gå klart och därefter ev läsa upp betyg och skriva högskoleprovet. 8. Du anmäler dig till vuxenutbildningen för anmälan hälsningar Chris