Komplettera gymnasiebetyg i Norge

15 jun 2014
Fråga:
Hej!  Jag bor i Oslo och vill börja plugga på universitet hemma i Sverige nästa år, och behöver komplettera mina gymnasieämnen. Jag behöver läsa till Matematik 3b och Naturkunskap 2. Jag har varit i kontakt med min tidigare folkbokföringskommun i Sverige, men de låter mig inte studera på komvux (NTI är det väl egentligen) då jag är folkbokförd i Norge (även om det enligt lagtext ska vara möjligt? (kan läsa om det i lagtexten från skolverket, kapitel 7, 5 § om nordiska sökande). Det bästa hade ju egentligen varit om jag kunde studera i Oslo istället? Finns det någon möjlighet att göra det? Är kursinnehållet detsamma här som i Sverige så att jag kan tillgodoräkna mig de inför universitetsutbildningar?  Mvh, Hanna Wernersson 

Svar:

18 jun 2014
Hej Du måste vara folkbokförs i Sverige för att få läsa på en kommunal vuxenutbildning. Har du ingen möjlighet att folkbokföra dig hos någon i Sverige? Det är svårt att läsa motsvarande kurser i annat land. Du kan ta kontakt med UHR och fråga hur de bedömer enstaka kurser från Norge och om de kan ge dig särskild behörighet. Hälsningar Chris