Vad räknas som behörighet?

Hallå!
Jag har tagit några kurser ur barnskötarutbildningen på komvux, men nu när jag hittade mitt gamla betyg från gymnasiet (gick aldrig klart) så har rektort skickat med en lapp där det står:
""""""Du behöver komplettera för att få grundläggande behörighet""""""
Vad menar hon?
Vilka ämnen är det man ska ha läst och ha bra betyg i för att få läsa till barnskötare på komvux, och för att sedan plugga vidare på högskolan?
Hälsningar,
Jessica
Jessica Eriksson 2007-08-16 00:35

Kommentarer:

Ingmar Andersson 2007-08-16
För att få läsa på högskolan krävs grundläggande behörighet http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=965
För att läsa till barnskötare på komvux kan jag inte tänka mig att det krävs grundläggande behörighet.
Sussi 2007-08-16
För att kunna svara på din fråga om vad man ska ha läst för att få läsa till barnskötare, behöver du berätta lite mer om vad det är för utbildning det är du menar. Det finns t ex i Göteborg en påbyggnadsutbildning till barnskötare inom komvux där avslutad gymnasie är ett krav. Det finns även kurser inom barn & fritid (heter inte barnskötarutbildning, vad jag vet, mn ger liknande kunskaper) som man kan läsa, där antas de mest minst utbildning i första hand och andra därefter.
Ingmar 2007-08-16
svarade vilseledande.

Den barnskötarutbildning som under senare år byggts upp på Komvux kan du läsa om här http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0708&infotyp=15&skolform=32&id=4426&extraId=0
""För att börja den krävs att du slutfört gymnasiet eller jobbat minst fyra år med barn. Detta krav liknar väldigt mycket """"grundläggande behörighet för högskolestudier"""" men formellt är det inte samma sak.""
Jessica Eriksson 2007-08-16
Jag har läst distans på Sweja kunskapscenter, Barn och fritidsprogrammet heter det.

När jag gick i gymnasiet gick jag ett program som hette Samhällspedagogiska programet.
Vissa utav dem kurser jag läst i gymnasiet har jag läst om nu på Sweja kunskapscenter.

Hur gör jag för att få gymnasiekompetens då?
När jag tittar på mitt betyg därifrån, så ser det ganska bra ut. De enda ämnen jag har IG i är Datorkunskap, pedagogiskt ledarskap (som jag senare fått godkänt i då jag läste det på distans via Sweja kunskapscenter) och Teckenspråk för hörande.
Ska jag läsa upp mina betyg i dem ämnen jag har IG för att få gymnasiekompetens?
Ingmar igen 2007-08-17
Jag antar att du från gymnasiet har fått ett papper med rubriken SAMLAT BETYGSDOKUMENT. För att ha ett ""riktigt"" gymnasiebetyg ska det heta SLUTBETYG.
Egentligen kan du hålla på att läsa hur många kurser som helst (och med hur bra betyg som helst)utan att formellt ha gymnasiekompetens OM DU INTE TAR UT ETT SLUTBETYG. Det kan du göra på komvux. Dom kan förklara mer hur det går till.

Skriv kommentar: