Komvux/kompl fråga

Har 2 ämnen att tenta upp från gymnasiet. Sedan det nya systemet (gick ut år 2013) så har gamla kurser tagits bort och nya lagts till. Båda kurserna som jag fick IG i har tyvärr tagits bort. Vi pratar om projektarbete och rättskunskap. Jag kan alltså inte göra dessa via komvux då kurserna ej finns kvar. Talade med komvux och de sade att jag istället skulle göra en "prövning" som är 10 gånger svårare än via komvux. Jag frågade då damen ifall jag kunde läsa en annan kurs som motsvarar samma poäng som skulle fungera som en slags "ersättare". Hon svarade då att jag naturligtvis kan göra detta men att det TYVÄRR inte kommer att "ersätta" min t.ex. rättskunskap och att mitt medelvärde fortfarande kommer sänkas. 

Om jag totalt har läst 2500poäng varav 2400 är godkända, känns det då inte rimligt att den nya ersättningskursen som ger mig 2500 godkända poäng höjer medelvärdet???

Någon som har vet hur detta fungerar? Fick en känsla av att tanten jag pratade med på komvux inte hade någon vidare koll. Skall naturligtvis ringa tillbaka till dem och dubbelkolla det hon sade men får lite panik då jag är ute och simmar på djupt vatten när det kommer till min universitetslinje......

Mille 2015-11-16 13:37

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-11-19

Hej
Det stämmer som personen sa. Man kan göra prövning i gamla kurser tom 30 juni 2016 men då måsta man hitta en lärare som vill göra prövningen. I just dessa kurser så finns ingen motsvarighet i det nya systemet.
Det påverkar alltså inte ditt meritvärde om du läsa till nya kurser

Skriv kommentar: