behörighet och meriter

Jag läser just nu Matte3b på komvux för att få behörighet till ett program som jag ska söka HT 2016 och för att få meritpoäng till ett annat program där man endast behöver matte A för att söka, betyder det då att jag får 1,0 i meritpoäng då jag kommer att ha läst matteB och Matte3b och bara behörighet till det andra programmmet? 

Om jag ska läsa en till kurs ex Engelska på komvux våren 2016, kommer jag kunna använda det när jag söker utb till hösten? 

Och sen, Modevetenskap i Lund behöver man Samhällskunskap A och Historia A för att ha behörighet, vilket jag har. Om jag skulle läsa ett steg till på en av dem kurserna eller båda två, får jag meritpoäng för just det programmet då?

Louise 2015-11-17 10:51

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-11-19

Hej
Det stämmer. Om utbildningen endast kräver Matematik 1b(el A) så får du meritpoäng för Matematik B och Matemati3b. Man kan alltså få olika antal meritpoäng för beroende på vad som krävs. Om du ska läsa Engelska för meritpoäng under våren så kommer den räknas med för ansökan till hösten -16. Sista kompletteringsdatum för ansökan tilll hösten är 20 juni. Om utbildningen endast kräver desssa kurser så kan du få meritpoäng flör Matematiken och Engelska men man kan max få 1,0 per ämne
Hälsnigar Chris

Skriv kommentar: