Gamla betyg

27 nov 2015
Fråga:
Hej! Jag tog studenten 2000 med ett samlat betygsdokument. Nu har jag läst upp några kurser på komvux och ska även fortsätta läsa till våren. Min syv jag har säger att jag inte kan söka till högskolan på mina betyg, då de är för gamla. Jag kan alltså enligt henne bara få plats via högskoleprovet. Då borde detta innebära att betygen jag får nu när jag läser på komvux inte spelar någon roll, om de är E eller A, eller? Om jag får E eller A kvittar i och med att jag bara läser för att bli behörig, inte för att konkurrera med andras betyg. Tycker detta låter så konstigt, kan det stämma? Och de gamla betygen som jag hade IG i, men som jag nu har fått nya betyg i, borde inte dessa ersätta de gamla? Även om vissa är i andra ämnen? Och om jag vill söka till en yrkeshögskola, kan jag inte göra det då? Där kan man ju inte söka in på högskoleprovet. Och hur räknar man isf ut sitt nya snittbetyg?  Sista frågan; jag vill läsa medicin 2 till våren, men rektorn i den kommunen jag bor i avslog min ansökan då det inte fanns något bra skäl att läsa den. Kan du hjälpa mig att komma på ett bra skäl. Jag läste medicin 1 nu i höst och blev sååå förälskad i ämnet och vill verkligen fördjupa mig mer. HUR ska jag övertala henne att jag ska få läsa den? Kommunen måste betala en summa om jag ska läsa den och den finns inte att läsa någon annanstans i närheten heller. Finns det NÅGON annan kurs eller utbildning på högskolan som kräver att man läst medicin 2? Inte ens om jag betalar själv fick jag läsa den :(  Mvh Malla

Svar:

30 nov 2015
Hej
Om du har för gamla betyg för att föra in dem i et slutebetyg så måste du söka på reell kompetens. Då söker man på högskoleprovet och då seplar det ingen roll vilket betyg du får på kursen. Man räknar inte ut något betygssnitt eftersom du inte söker på betyg
Fråga 2 kan jag inte hjälpa dig med. De är alltid vuxenutbildningen i den kommun man bor i så bedömer det. Det finns ingen utbildning på högskolan som kräver Medicin 2
Hälsningar Chris