Högskolebehörighet /Läkarutbildning

Hej!

Jag har planer på att bli läkare och förstår att jag har lång väg dit. Jag är 29 år gammal, har inte jobbar inom vården tidigare och har inga gymnasiebetyg alls då jag hoppade av första året.. Men än är det inte för sent att ta tag i det!

Mina frågor är:

Vad krävs för att jag ska kunna söka till läkar-utbildningen på Karolinska?
Som jag förstått det krävs det grundläggande högskole-behörighet samt Ma D, Fy B, Ke B, Bi B. Stämmer detta?

Vilka Vux-kurser behöver jag gå för att få grundläggande högskole-behörighet?

Om jag skulle börja med att bara läsa de högskole-grundläggande ämnena för att sedan ta beslut om det är läkare jag vill bli, och i så fall läsa till resterande kurser, hur lång tid tar de två olika studieperioderna, respektive om jag skulle läsa allt på en gång?

Tack för svar!
Med vänlig hälsning, Isabelle

Isabelle 2015-12-01 09:58

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-12-01

Hej
Om du inte har något gymnasiebetyg kan du antingen läsa in en gymnasieexamen som tar ca 2,5-3 år. Vilka kurser du ska läsa, förutom behörigheten till läkarprogrammet, beror vilken inriktning du väljer. Du kan även söka på reell kompetens. DÅ ska du ha arbetet minst 3 år och förutom den särskila behörigehten måste du läsa svenska, engelska, matematik och samhällskunskap. Ta kontakt med vuxenutbildningar för vidare planering
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: