Vad händer om jag hoppar av kursen?

Jag läser engelska 6 på komvux, på distans eftersom det var det enda system som fanns tillgängligt. Nu har mer än halva kursen gått, jag har varit aktiv och lämnat in uppgifter men jag ligger ändå efter, delvis för att jag började jobba ungefär samtidigt som kursen drog igång och jag läser en annan samtidigt. Nu kommer också nationella dra igång och ett provtillfälle kan jag inte komma till och överlag känns det här väldigt stressigt och som att det inte fungerar, så jag funderar på att hoppa av.
Men jag undrar hur det blir då, kommer det påverka studier eller betyg i framtiden, kommer jag kunna söka och gå samma kurs igen? Och jag har även fått studiebidrag, som jag då inte längre har rätt till, går det att betala tillbaka eller kommer dem kräva mig på böter eller något sånt?
Tack för svar!

Miranda 2015-12-03 17:45

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-12-04

Hej
Om du inte får betyg i kursen så påverkar det inte dina betyg och du kan säkert söka om kursen längre fram.
När det gäller CSN beror det på om du läser fler kuser. För att få fortsatt studiemedel måste man klara ett visst antal poäng och man kan även bli återbetlaningsskyldig ifall man hoppar av kurser och inte längre läser i den studietakt man sökt studiemedel för. Kontakt CSN
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: