hjälp,råd

Hejsan! Adalyat heter jag och jag för 5 månader sen fått uppehållstillstånd här i Sverige och då bodde
jag med min familj. Den 16 november vi fick lägenhet i Laholm (Hallands länn) och jag också var tvungen att flytta
med familj för att har ingen boende själv. Men problemet är att jag har ingen plats i lägenhet. Jag fick folkbokföra
mig här bara tillfälligt. Jag tänker flytta till Stockholm och plugga där istället för att där jag har mer möjligheter och många kompisar. Men jag har ingen råd att flytta dit och börja studera.  Jag är redan 20 men har ingen utbilning. Jag kom till Sverige sedan 2013 och gick i skolan att lära mig språket. Jag måste ju börja nånstans, jag kan inte leva med mamma hela mitt liv, utan utbilding och får pengar från ekonomisk bistånd. Det går ju inte. Jag har också varit på AF men dem har ingen tid för mig. Så jag e inte inskriven på AF heller. Jag är ingenstans jag är ingenting. Mitt liv går förbi, jag vet inte vart ska jag vända mig till. ingen vill hjälpa till mig, här känner jag ingen och vet inte vad jag ska göra. Jag är också en människa som vill träffa folk, gå i skolan, snacka med människor, gå ut. Jag har hamnat hemma, jag går ingenstans och gör ingenting. Jag dör här, snälla du är min sista schans. Jag kommer bli tacksam om du svarar.

Adalyat 2015-12-06 01:27

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-12-07

Hej
Har du uppehållstillstånd så har du rätt att läsa SFI-Svenska för invandrare. Jag tycker du ska ta kontakt med vuxenutbildningen i Laholm så du kommer igång med att läsa svenska. Du hittar kontaktuppgifter om du går in på länken
http://www.laholm.se/barn-och-utbildning/vuxenutbildning-larcentrum/
Hälsningar Chris

Adalyat 2015-12-08

Men jag kan ju svenska varför ska jag gå på sfi då? 

Och jag har ingen boende här i Laholm, som har sagt att jag fick folkbokföra mig hos mamma bara tillfälligt. För det e 3an o jag har två syskon till.

Skriv kommentar: