Komvux 2009? Basår?

Hej!
Jag går andra året på Samhällsvetenskapliga linjen. Jag känner nu att jag gärna vill läsa lite No ämnen, alltså biologi och allt det dära. Men jag förstår inte riktigt. Hinner jag läsa ett nv basår på komvux. De ska ju läggas ner. Jag går ut gymnasiet år 2009. Eller ska man gå naturvetenskapligt basår på något universitet? Förutbilda sig. Men om man går ett basår i ett universitet måste man då plugga vidare där eller kan man få papper på att man läst ämnena och sedan plugga utomlands? Tacksam för svar / Orolig
Adam 2007-08-22 00:37

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-08-23
Hej
Komvux ska inte läggas ner. Det du tänker på är säkert de ändrade tillträdesreglerna till högskolan som bl a säger att den som har kompletterat sitt gymnasiebetyg hamnar i ett sämre konkurrensläge. Reglerna gäller from hösten 2010.
Du kan gå ett basår på högskolan och söka till andra skolor eller utomlands.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Adam 2007-08-23
Tack för det snabba svaret. Nu känns det bättre.
Så det kommer alltså finnas möjligheter att kunna läsa in de Naturvetenskapliga ämnen år 2009 efter gymnasiet?
Man måste ha läst matte C men hur blir man antagen till ett sk basår? Kollar dom betygen isåfall vad kan snittet ligga på?
Sist men inte minst, efter basåret då får jag ett intyg att jag läst ämnena och kan alltså plugga vidare t.ex utomlands?
Frågar allt detta igen för att vara 100% säker på allt.
Ha de bra! Tack
Martin 2007-08-28
Man måste inte ha läst matte C för att komma in på basår. Visa basår kräver endast matte B. Det bästa är att du kollar upp den högskolan du tänker läsa på och se vad de kräver för deras basår. Efter basår har du rätt till att studera vidare utomlands.

Martin

Skriv kommentar: