Läsa upp gymnasiebetyg

Hej! Jag undrar några saker angående att läsa upp gymnasiebetyg. Jag vill läsa spanska genom en prövning på komvux och satsa på högsta betyg. Kan man göra en prövning om man inte läst spanska innan? Om man får ett betyg på komvux som inte höjer snittet måste man då redovisa att man läst ämnet när man söker  till skolor?
Gällande högskoleprovet, för att tillgodogöra sig 0,5 genom arbetserfarenhet ska man ha arbetat 5 år i rad? Jag har inte kvar arbetsintyg jag har fått från respektive jobb, kan man ringa jobben i efterhand och be om det? Man borde väl finnas med i deras system några år efter att man slutat? Ska man samla ihop alla intygen från gamla jobb innan man gör högskoleprovet eller kan man göra det i efterhand?
Tack på förhand
Sofie 2007-09-04 00:40

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-09-05
Hej
Du kan göra en prövning i en kurs även om du inte har läst kursen tidigare. Om kursen inte höjer snittet så behöver du inte skicka med den. Men det är bättre för betygssnittet om du kan höja kurser som redan ingår i ditt slutbetyg.
Ta kontakt med dina gamla arbetsplatser. De brukar kunna skriva ut nya intyg. Det ska inte vara några probelm. Intyg och dyl ska vara inskickade vid  söktillfället, 15 april resp 15 oktober Handlingar som är utfärdade efter anmälningstidens utgång ska skickas in senast 15 juni för höstansökan resp
1 december till vår.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-09-05
Hej i gen
Glömde tillägga att urvslagruppen för sökande med reultat på högskoleprover i kombination med arbetslivserfarnethet tas bort from antagningen till hösten 2008. Du måste alltså söka till våren. Därefter försvinner möjligheten att räkna arbetslivserfarenhet.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: