Byt kommun och komvux

17 mar 2016
Fråga:
Jag vill fortsätta mina gymnasiestudier i heby eller Uppsala från och med den 1 juni 2016. Bor idag i gävle.   jag vill:  
  • Studera distans under juni/juli (eftersom de inte finns kurser på plats i skolan då)
  • Studera på plats i skolan från och med Augusti
  Juni 2016 blir jag skriven i uppsala/ Morgongåva. Uppsala kommun kommer bara skicka tillbaks min ansökan om jag ansöker innan jag är folkbokförd i Heby. Och jag kommer som sagt inte vara folkbokförd i heby för ens 1:a Juni. Jag pratade med skolan i Uppsalaoch heby och de enda alternativen för att min ansökan ens skulle gå igen var följande: -Antingen är jag skriven i Uppsala eller heby från och med det datum jag skickar in ansökan. ( Annars kollar dom inte ens igenom ansökan.) -Andra alternativet är att jag får godkänt av Gävle kommun att de står ekonomiskt för min utbildning i Uppsala. De beviset ska skickas med när jag ansöker om kurserna. har redan pratat med gävle kommun, de kommer inte stå för utbildningen.   Söker jag inte kurserna nu kommer jag hamn på reservlista och de är liten chans att jag får studera i sommar och höst då. Då kommer jag alltså stå helt utan inkomst.   Hur ska jag gå till väga för att få studera i Heby/Uppsala? Hur gör folk för att ha en inkomst under de månader de inte får studera? SOm de ser ut nå så finns de ingen lösning.

Svar:

18 mar 2016
Hej
Svaret du fick från Uppsala stämmer. Man kan aldrig bli antagen i en annan kommun om man inte är folkbokförd där eller att hemkommunen betalar.
Hälsningar Chris