prövning

Hej!
Jag vill söka till utbildningar som medicinsk sekreterare eller läkarsekreterare och kraven där verkar ofta va att man har text a och sen matte svenska o engelska. Har redan höjt upp något betyg men nu har jag kommit till engelska b och anmält mig till prövningen men då ingår det b l a en muntlig del inför en klass där man ska hålla i en diskussion och göra en redovisning jag har alltid haft jättesvårt för sånt är social annars o framåt men när det gäller sådant så klarar jag inte av det mår jättedåligt för det och nu är jag rädd att jag måste lägga ner det jag vill göra bara p g a den delen så jag ringde läraren och frågade om jag kunde göra den muntliga delen för henne eller för henne och någon till men hon sa att hon inte hade så mycket tid och verkade inte förstå att det var ett problem alls. Känner mig jätte deppig p g a det här vet inte hur jag ska bete mig då jag verkligen vill komma in på utbildningen. Vore jättetacksam för svar eller om någon har något förslag på något man kan göra. Blir jätteglad för alla förslag. Tack på förhand!
Sanna 2007-09-24 00:44

Kommentarer:

Sussi 2007-09-24
Jag har också känt obehag när det hadlar om att hålla föredrag, redovisning och sånt. Nu har jag tagit tag i det och blivit mer sansad i sånna situationer. Jag kom i kontakt med en talpedagog på högskolan som hjälpte mig mycket med övningar, gav respons på en massa saker kring ""tala inför grupp"" situationer och svarade på mina frågor om det. Kan även nu känna lite pirr och nervösitet inför att tala inför andra, men när jag nu lärt mig att hantera situationen så gör jag om det till något positivt. Kan inte säga något utan att ha varit lite nervös och känt lite pirr innan.

Jag vet inte vart man kan få tag på liknande hjälp på komvux och så, tvärr. Men det kanske finns någonstans man kan vända sig för hjälp...

""Jag tror det är svårt att komma bort från """"tala inför andra"""" situationer. Förvånar mig inte om sådana moment skulle finnas med i utbildningen till medicinsk sekreterare o läkarsekreterare.""

Skriv kommentar: